932 041 041
Informació: 932 041 041

ca

Descobreix el Cremallera de Montserrat 

El Tren Cremallera

  • Cremallera de Montserrat, un viatge espectacular.

    El Cremallera de Montserrat és l'únic mitjà per accedir a Montserrat. Es tracta d’un transport que arriba fins al centre del recinte del Santuari. Són 15 minuts de trajecte en què es pot gaudir d'una visió privilegiada i espectacular de la muntanya. La bellesa del paisatge és fascinant, a través dels vidres panoràmics del tren que fan del trajecte una atracció en sí mateixa.

    El cremallera està preparat per garantir el màxim confort dels viatgers i tant el tren com les andanes estan completament adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. A més, l'estació Monistrol – Vila disposa d'un ampli aparcament gratuït, amb capacitat fins a 1.000 cotxes i 70 autobusos, servei de restauració, una botiga i tots els serveis necessaris per als visitants.

    La freqüència habitual del tren cremallera és de 20 minuts. A les hores puntes hi ha trens que enllacen directament l'estació Monistrol-Vila amb el Monestir. Si es ve en transport públic a l'estació de Monistrol de Montserrat, es pot agafar l'enllaç del cremallera per arribar directament a Montserrat.

    Tant si s’agafa el cotxe com el tren, és important consultar el cercador d'horaris per preparar la visita a Montserrat. Amb tot, es recomana visitar l’exposició del tren cremallera de Montserrat, un espai d'alt valor emocional i històric. 

  • Història del cremallera de Montserrat

    Els orígens del Tren de Montserrat, el ferrocarril cremallera de Monistrol a Montserrat, es remunten a finals del segle XIX i neixen de la necessitat de millorar l’accés al santuari per als devots i pelegrins.

     

    Tradicionalment s’accedia a la muntanya pel camí de Collbató. No és fins a la segona meitat del segle que s’obre una via alternativa i més ràpida, quan els Ferrocarrils del Nord, de via ampla, fan arribar el tren a l’estació de Monistrol-Montserrat. L’obertura d’aquesta via facilita un servei de diligències que triguen tres hores i mitja a cobrir el recorregut.

     

    La falta d’un mitjà de comunicació permanent i l’augment del nombre de visitants va portar l’enginyer Joaquim Carrera, un enamorat de Montserrat i dels trens de muntanya suïssos, a convèncer l’empresari Josep M. González que calia fer un cremallera que unís l’estació de Monistrol i el monestir. Així, l’any 1881 es constituïa la companyia Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes.
    El cremallera es va inaugurar el 6 d’octubre de 1892 i en poc temps es va convertir en el ferrocarril més popular de Catalunya. Des de l’estació de Monistrol al monestir, s’hi arribava en una hora i cinc minuts.

     

    La gran revolució de l’època era que el cremallera, enllaçant amb els Ferrocarrils del Nord, permetia anar i tornar de Montserrat des de Barcelona en un sol dia. El cremallera es va convertir, a més, en un dinamitzador econòmic per a la seva zona d’inuència.


    La il·lusió del nou cremallera
    L’antic cremallera de Montserrat va fer el seu darrer viatge l’any 1957, però la il·lusió de tornar-lo a veure circular no es va perdre mai. Aquest desig, junt amb l’increment constant de visitants i la conseqüent congestió de vehicles en l’àmbit del parc natural, van determinar que en la dècada dels 80 la Direcció General de Transports de la Generalitat i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya endeguessin un seguit d’estudis i alternatives per resoldre el problema de transport.
    L’any 1991 FGC redactava un projecte que seria la base de l’actual cremallera, un projecte que es va presentar públicament el 1999 i que va ser actualitzat i adaptat l’any 2000.

     

    El juliol del 2001 s’iniciaven les obres del nou cremallera. Finalment, l'11 de juny de 2003 s’inaugura el nou cremallera. 

  • Recorregut del Cremallera

    La major part de l'itinerari del cremallera transcorre per l'antic traçat al llarg de cinc quilòmetres, quatre dels quals són en cremallera i supera un desnivell, entre les estacions de Monistrol-Vila i de Montserrat, de gairebé 550 metres.

     

    El recorregut s'inicia a l'estació de Monistrol de Montserrat, on es pot fer l'enllaç amb el servei R5 de la línia Llobregat-Anoia d'FGC. Sortint d'aquesta primera estació, el cremallera arriba al túnel de la Foradada. Enllaçant amb aquest túnel, el cremallera travessa el pont del Centenari i la C-55, fins a arribar a la segona estació, Monistrol-Vila, punt en què comença el tram de cremallera. 

     

    El camí del cremallera continua pendent amunt a través del túnel de l'Àngel, ja existent en l'antic cremallera, i travessa el nou pont situat on anteriorment hi havia el pas a nivell de la carretera. Més endavant, creua un altre pont, el de les Guilleumes, des del qual també es pot contemplar el per l'escarpat de la muntanya que es troba situat abans del darrer túnel de la línia, el dels Apòstols. Passat aquest punt, el cremallera realitza el darrer tram ascendent fins a arribar a l'última estació, la de Montserrat, ubicada sota la plaça de la Creu.

     

    Plànol del recorregut

     

  • Galeria d'imatges

  • El Tren Cremallera i Funiculars de Montserrat

Altres webs d'FGC
Reservar a Montserrat
Top

INFORMACIÓ IMPORTANT SOBRE COOKIES. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Més informació
x
Les meves reserves
Introdueix el número de localitzador i l'email per a consultar la seva reserva i poder cancelar-la o modificar-la.